Kuinka tuotetaan brändivideo valmiiksi tunnistettavaan tyyliin?

Case: OP Pohjois-Karjala

OP Pohjois-Karjala - brändimainosmateriaali fuusioviestintään.

Projektin taustaa

OP on brändinä suomalaisille yhtä tuttu kuin karjalanpiirakka tai järvimaisema. Kun Liperin, Outokummun ja Vaara-Karjalan Osuuspankit yhdistyivät OP Pohjois-Karjalaksi, syntyi luonteva tarve kertoa yhteistä tarinaa uudella, vaikuttavalla tavalla. Meille oli suuri ilo päästä tekemään yhteistyötä näin arvostetun ja perinteikkään brändin kanssa.

“Yhteistyö BrainyDayn kanssa oli sujuvaa ja tiukat aikataulutkaan eivät olleet ongelma.” - Anu Kaipainen, Viestintä- ja markkinointipäällikkö, OP Pohjois-Karjala

Kuinka videota lähdettiin tuottamaan?

Koska OP Pohjois-Karjala on läsnä lähes jokaisen maakunnan asukkaan arjessa, päätimme brändivideossa kiteyttää juuri sen, mikä pohjoiskarjalaisia yhdistää. Mitä kotiseutu meille todella merkitsee? Aloitimme yhteisellä työpajalla, jossa pankkien henkilökunta pääsi jakamaan omat ajatuksensa ja kokemuksensa. Näistä arvokkaista näkemyksistä syntyi käsikirjoitus, jonka keskiössä olivat pohjoiskarjalaiset itse.

Osuuspankki, OP Pohjois-Karjala

OP:n tunnettu ja tunnistettava viestintätyyli antoi tekemiselle selvät suuntaviivat. Sen ansiosta meidän ei tarvinnut keksiä kaikkea uudelleen, vaan pystyimme keskittymään aidon ja puhuttelevan tarinan kertomiseen sekä visuaalisen toteutuksen hiomiseen.

Haastavinta tällaisessa tuotannossa on löytää oikeat ihmiset ja autenttiset kuvauspaikat. Vaikka upeita maisemia Pohjois-Karjalassa riittää, emme halunneet tyytyä kliseisiin, vaan keskityimme ennen kaikkea paikallisiin ihmisiin ja heille merkityksellisiin hetkiin. Videon esiintyjät ovatkin aitoja, ilmeikkäitä ja hyväntuulisia pohjoiskarjalaisia.

Projektin aikana pääsimme itsekin pysähtymään sen äärelle, mikä kotiseudustamme tekee ainutlaatuisen. Ulkopuoliselle kysyjälle ensimmäinen vastaus saattaa usein olla ”Koli” tai ”upea luonto”. Mutta meille kotiseutu on jotain syvempää, jota ei tarvitse erikseen perustella. Se rakentuu yhteisistä muistoista ja siitä, miten yhdessä rakennamme tulevaisuutta.

Kuinka yhteistyö sujui?

Yhteistyö sujui mutkattomasti, ja oli mukava huomata valtakunnallisen brändin luottavan paikalliseen osaamiseen.

“Yhteistyö BrainyDayn kanssa oli sujuvaa ja tiukat aikataulutkaan eivät olleet ongelma. Lisäarvoa upean lopputuloksen saavuttamiseen toivat muun muassa tuottajan paikallistuntemus ja kyky kiteyttää tilaajan toiveet. Lopputulos tuki hyvin OP:n brändiä vahvasti paikallisena parempien taloudellisten valintojen valmentajana ja toiveikkaamman tulevaisuuden suunnannäyttäjänä.”

Toimitimme asiakkaalle monipuolisesti eri versiot siten, että mainontaa pystyi tekemään mm. televisiossa, somessa ja infonäytöillä.